iPelajar

Sistem Pengurusan Maklumat Pelajar UiTM (Terengganu)


WAKTU OPERASI PEJABAT KOLEJ SEMPENA ’CLEARANCE’

AISHAH ABDULLAH
17-Jan-2018

Untuk makluman, sempena proses keluar bilik ‘clearance’ cuti akhir semester September 2017- Januari 2018, Pejabat Pengurusan Kolej akan dibuka pada 26 Januari 2018 seperti berikut:

 

Waktu Operasi

:  8am - 5pm

Rehat

:  1pm - 2.30pm

 

Sehubungan itu, mohon kerjasama residen yang akan pulang pada 26 Januari 2018 agar tidak meninggalkan kunci bilik anda di Pos A. Sila rancang urusan keluar bilik anda dan pemulangan kunci bilik di pejabat kolej masing-masing.

 

Kerjasama dari semua amat kami hargai demi memberikan perkhimatan yang terbaik untuk pelajar khususnya.

 

Sekian. Terima kasih.

 

 

Yang benar,

DAHLIA MOHAMED SHAIPON

Pengurus Asrama Kanan

Ketua Unit

Pengurusan Kolej & NR 

PEKELILING TRHEP BIL 1/2018

AISHAH ABDULLAH
10-Jan-2018

PROSEDUR MENINGGALKAN KOLEJ KEDIAMAN SEMPENA

CUTI SEMESTER SESI SEPTEMBER 2017 – JANUARI 2018

 

 

TUJUAN

1.         Pekeliling ini bertujuan untuk memaklumkan kepada semua pelajar Diploma dan Ijazah berhubung dengan cuti semester bermula 26 Januari 2018 sehingga 4 Mac 2018.

 

LATAR BELAKANG

 

2.         Para pelajar khususnya yang tinggal di kolej kediaman adalah dikehendaki mengosongkan bilik kolej kediaman masing-masing mulai 26 Januari 2018 (Jumaat).

 

3.         Pelajar yang bercadang tinggal di kolej semasa cuti perlu mendapatkan kelulusan Bahagian Hal Ehwal Pelajar melalui Unit Pengurusan Kolej & NR seminggu sebelum tarikh cuti semester bermula. Bayaran akan dikenakan mengikut kadar yang ditetapkan. Pelajar yang tinggal tanpa kebenaran boleh dikenakan tindakan oleh pihak pengurusan kolej.

 

 TARIKH DIKELUARKAN

 

5.         Pekeliling ini dikeluarkan pada 7 Januari 2018.

 

TARIKH KUAT KUASA

 

6.         Pekeliling ini mula berkuat kuasa pada 26 Januari 2018.

 

 PEMAKAIAN

 

7.         Pemakaian Pekeliling ini adalah untuk semua pelajar yang tinggal dan yang bercadang tinggal di kolej kediaman semasa cuti semester bermula.

8.

a.            AM

 

i)          Dimaklumkan bahawa cuti semester pelajar Diploma dan Ijazah sesi September  2017-Januari 2018 akan bermula mengikut jadual peperiksaan masing-masing. Pelajar dikehendaki meninggalkan kolej kediaman dalam tempoh 24 JAM daripada tarikh akhir peperiksaan anda.

 

ii)         Pelajar yang bercadang tinggal di kolej kediaman semasa cuti semester perlu mendapatkan kebenaran bertulis daripada Timbalan Rektor HEP/Pengurus Asrama Kanan seminggu sebelum tarikh cuti semester bermula. Pelajar yang tinggal tanpa kebenaran akan diambil tindakan oleh pihak pengurusan kolej.

 

iii)        Caj bayaran kolej akan dikenakan mengikut kadar yang telah ditetapkan (RM 7.50/satu malam) sekiranya pelajar pulang selepas 26 Januari 2018 (Jumaat).

 

b.    PERATURAN SEBELUM MENINGGALKAN BILIK / KOLEJ KEDIAMAN

 

i)          Bilik mestilah bersih daripada sampah sarap serta sawang yang melekat pada kipas, lampu, cermin tingkap dan dinding.

 

ii)         Pelajar-pelajar DILARANG MELONGGOKKAN SAMPAH SARAP di luar bilik atau di aras masing-masing dan hendaklah dibuang terus ke tempat pembuangan sampah yang dikhaskan iaitu di tong sampah besar berhampiran kolej masing-masing.

 

iii)        Jika didapati bilik di tinggalkan di dalam keadaan kotor pihak UPKNR akan mengambil tindakan tatatertib kepada semua penghuni bilik berkenaan.

 

c.    PROSEDUR MENINGGALKAN BILIK (CLEARANCE)

 

i)          Setiap pelajar WAJIB membuat pengesahan keluar bilik dengan melengkapkan maklumat Pengesahan Perabot yang terdapat dalam Sistem iPelajar dan seterusnya menyerahkan kunci berserta tag di Kaunter Pejabat Kolej masing-masing.

 

ii)        Pelajar tidak dibenarkan memasuki semula ke bilik tersebut walau dengan apa cara dan tujuan sekalipun.

 

iii)       Untuk makluman, pengesahan keluar bilik (Clearance) hendaklah dibuat semasa waktu pejabat sahaja dari jam 8.00 pagi hingga 5.00 petang (Hari Ahad - Rabu) dan 8.00 pagi hingga 3.30 petang (Hari Khamis).

 

iv)       JPK / Sekretariat JPK kolej masing-masing hendaklah memastikan semua suis lampu koridor dan paip air ditutup selepas semua pelajar meninggalkan bilik / kolej kediaman.

 

d.    STOR SEMENTARA (PENYIMPANAN BARANGAN MANDIAN SAHAJA)

 

i)          Semua pelajar diingatkan agar tidak meninggalkan harta benda atau barang-barang milik peribadi di dalam bilik / kolej atau di mana-mana bilik / tempat di sekitar kolej kediaman yang tidak dikhaskan sebagai Stor. Jika didapati pelajar masih melakukan perkara seperti di atas, pihak Pengurusan Kolej & NR tidak akan bertanggungjawab sekiranya berlaku sebarang kerosakan atau kehilangan.

 

Unit Pengurusan Kolej & NR HANYA MENYEDIAKAN STOR SEMENTARA UNTUK PENYIMPANAN BARANGAN MANDIAN SAHAJA seperti berikut:-

Kolej Kediaman

Stor Sementara

Kompleks Kolej Pantai

(Kapas / Duyung / Perhentian)

Siswi  (Kolej Kapas) - Bilik Utiliti, Aras 0

Siswi  (Kolej Perhentian A) - Bilik Stor, Aras 0

Siswa (Kolej Perhentian B) - Bilik Stor, Aras 0

Kolej Tenggol

Siswa - Bilik Bacaan Tenggol B

Siswi  - Bilik BacaanTenggol A

Kampus Kuala Terengganu

Siswa - Bilik Kasa 224

Siswi -  Bilik Sutera 028

Kampus Bukit Besi

Siswa - Bilik Pantri Kolej TAR 1, TAR 2, TAR 3

Siswi  - Bilik Pantri Kolej TPR 1, TPR 2, TPR 3

e.            PENETAPAN KADAR GANTIRUGI TERHADAP KESALAHAN-KESALAHAN KECIL

 

i)       Penetapan Kadar Gantirugi terhadap kesalahan adalah seperti berikut:-

 

 

Jenis Barang/Senarai Kesalahan

Harga Barang-Barang/Cara Perlaksanaan

Gantirugi Yang Dikenakan

Tilam Rosak/Hilang

Harga mengikut kos pembelian daripada Pejabat Bendahari

Harga daripada Bendahari

Cermin tingkap di bilik pecah/retak

Harga mengikut kos pembelian daripada Pejabat Bendahari

Harga daripada Bendahari

Kunci mangga, kunci dan rantai kunci

Harga mengikut kos pembelian daripada Pejabat Bendahari

Harga daripada Bendahari

Katil rosak

Harga pembaikan daripda Unit Selenggara Bangunan dan Kawasan (USBK)

Harga daripada Bendahari

Langsir dan railing rosak/hilang

Harga mengikut kos pembelian daripada Pejabat Bendahari

Harga daripada Bendahari

Almari sengaja dirosakkan

Penilaian dari Unit Selenggara Bangunan dan Kawasan (USBK)

Harga daripada Bendahari

Meja dan kerusi yang sengaja dirosakkan

Penilaian dari Unit Selenggara Bangunan dan Kawasan (USBK)

Harga daripada Bendahari

Cermin muka di bilik rehat retak/hilang

Harga daripada Pejabat Bendahari

Harga daripada Bendahari

Penyangkut Tuala

Harga daripada Pejabat Bendahari

Harga daripada Bendahari

Merosakan pintu bilik (pecah atau conteng)

Gantung kemudahan kolej dan bayar kos pembaikan.

Gantian mengikut kos pembaikan.

Merosakkan meja/kerusi/katil

Amaran dan bayar kos pembaikan.

Gantian mengikut kos pembaikan

Tidak membuat ‘clearance’ bilik.

i. Siswa/siswi tahun akhir ditahan keputusan peperiksaan sehingga membayar kos pencucian bilik sebanyak RM20.00

 

ii. Penempatan sswa/siswi tidak akan diberi kemudahan kolej

Bayaran kos pencucian bilik RM20.00

Tidak memulangkan anak dan/atau rantai kunci

Amaran dan bayar kos gantian/penduaan

Gantian mengikut kos. Anak kunci - RM5.00, Rantai Kunci - RM10.00

ii)      Berikut adalah petikan minit mesyuarat JKP ke-139 bertarikh 17 Jun 2004.

Mesyuarat turut meluluskan kenaan tuntutan ganturugi kerosakan/kehilangan harta benda universiti terhadap siswa/siswi bagi seluruh sistem UiTM. Tarikh kuatkuasa kelulusan ialah 1 Julai 2004.

 

 

Peraturan yang tersebut ini hendaklah difahami dengan sepenuhnya. Jika terdapat sebarang masalah, pelajar hendaklah mendapatkan penjelasan lanjut daripada pihak pengurusan kolej. Melanggar peraturan dengan alasan tidak tahu, tidak faham atau terlupa tidak dapat diterima.

 

Semoga mendapat perhatian dan kerjasama daripada semua pelajar demi kebaikan bersama.

AZAHARI BIN ABDUL AZIZ

Timbalan Rektor

Bahagian Hal Ehwal Pelajar

 

Dikelilingkan kepada:

 

1.    Penolong Rektor UiTM Cawangan Terengganu Kampus Bukit Besi

2.    Penolong Rektor UiTM Cawangan Terengganu Kampus Kuala Terengganu

3.    Pengurus Asrama Kanan

4.    Staf Residen Kolej

5.    Ketua Polis Bantuan

6.    YDP MPP

7.    YDP JPK

 

Universiti Teknologi MARA Cawangan Terengganu

Kampus Dungun

 

Nombor Fail     :           100-UiTMKD (HEP/6/7/2)

 

Tarikh              :           7 Januari 2018

Pemakluman: Penggunaan Pusat Kegiatan Pelajar (PKP) Kolej Gemia

NORFATIHAH MAD ADAM
12-Dec-2017

        

 

PEMBERITAHUAN

KEPADA   

Residen Kolej UiTM  Terengganu

SALINAN

KEPADA

                      i.        TRHEP

                    ii.        Staf Residen Kolej Gemia (SRK)

                   iii.        Penolong Pengurus Asrama Kanan Gemia & Tenggol

TARIKH    

        Disember 2017

RUJUKAN KAMI

100-UiTMKD (HEP/KLJ.6/13)

PERKARA

PENGGUNAAN PUSAT KEGIATAN PELAJAR (PKP)

KOLEJ GEMIA

 

 

 

 

 

 

 

Untuk makluman, sebarang penggunaan di Pusat Kegiatan Pelajar (PKP) di Kolej Gemia hendaklah membuat permohonan seawal tiga hari sebelum penggunaan.

 Untuk tempahan penggunaan boleh berurusan di Pejabat Kolej Gemia seperti berikut:

 

Hari

Masa

Ahad hingga Rabu

8.00am- 1.00pm

2.00pm-4.30pm

Khamis

8.00am- 1.00pm

2.00pm- 3.00pm

Jumaat, Sabtu dan Cuti Umum tidak beroperasi

 

Sehubungan itu, penggunaan yang tidak melalui tempahan atau kebenaran akan di anggap sebagai pencerobohan dan boleh dikenakan tindakan.

Kerjasama dari semua amat kami hargai demi memberikan perkhimatan yang terbaik untuk pelajar dan staf khususnya.

 

 

Sekian. Terima kasih.

 

Yang benar,

 

 

DAHLIA MOHAMED SHAIPON

 

Pengurus Asrama Kanan

Pengurusan Kolej & NR  

 

 

 

 

MAKLUMAN

AISHAH ABDULLAH
19-Nov-2017

Perkara


CADANGAN MEMBAIKPULIH DAN MENGGANTIKAN PAGAR DI KAWASAN KOLEJ GEMIA,TENGGOL DAN REDANG DI UiTM CAWANGAN TERENGGANU,KAMPUS DUNGUN, TERENGGANU

Tarikh


19 NOVEMBER 2017 - 3 MAC 2018

Waktu Bekerja


8.00 PAGI - 5.30 PETANG       

Pegawai Bertanggungjawab

                                                                     

EN. RUSLI BIN MAMAT - PENONONG JURUTERA AWAM (019 9906510)

EN.ANUAR BIN ALI - PEMBANTU KEMAHIRAN (011 17903414 )


Kontraktor


LAYAR NAKHODA TEGUH ENTERPRISE


Catatan


Sebarang Kesulitan Amat Dikesali
 

Sebarang pertanyaan bolehlah hubungi kami di talian 098400512 @ samb. 1512 

 

Terima Kasih 

MAKLUMAN KEPADA PELAJAR DEGREE

AISHAH ABDULLAH
15-Nov-2017

Buat masa ini saya tidak bercadang untuk membuka Kolej Berbayar KECUALI kepada Unit HEP, Kepimpinan, Badan Beruniform dan Atlet.

Sumber : Tweet TRHEP

PENEMPATAN KOLEJ KEPIMPINAN MAC 2018

AISHAH ABDULLAH
15-Nov-2017

 

Kesemua kelab dan persatuan hendaklah menghantar senarai nama dan jawatan kepada Pengurus Kolej sebelum 1hb Disember 2017.

Senarai tersebut hendaklah disahkan terlebih dahulu oleh Penasihat Kelab.

Senarai tersebut hendaklah dipersetujui juga oleh penama agar tiada pertindindihan tempahan berlaku.

Jika berlaku sebarang pertindihan tempahan pihak UPKNR berhak untuk meletakkan penama dimana-mana kolej dan sebarang rayuan pertukaran tidak akan dilayan.

Perkara Kerja-Kerja Baikpulih Kerosakan Pada Siling Dan Rasak Konkrit Di Kolej Perhentian B, Di Ui

AISHAH ABDULLAH
09-Nov-2017

Tarikh

 

7 November 2017 Hingga 28 November 2017

Waktu Bekerja


8.00 Pagi Hingga 5.00 Petang      

 

Pegawai Bertanggungjawab

                                                                     

En. Zainorlam Ideris

Ext : 1141


Kontraktor


STYER TECH & SERVICES (M) SDN.BHD

019 9914333

Sebarang pertanyaan bolehlah hubungi kami di talian 098400512 @ samb. 1512 

 

Terima Kasih.

KEPUTUSAN TEMUDUGA PENGECUALIAN BAYARAN KOLEJ IJAZAH SESI SEPTEMBER 2017- JANUARI 2018

AISHAH ABDULLAH
06-Nov-2017

Dimaklumkan Senarai Keputusan Temuduga Pengecualian Bayaran Kolej Pelajar Ijazah Sesi September 2017- Januari 2018 telah di pamerkan di dalam FB Unit Pengurusan Kolej dan Non Residen.

Sila like page : https://www.facebook.com/upknruitmtganu/

Sebarang pertanyaan boleh hubungi Puan Juliana Hashim Penolong Pengurus Asrama Kanan di talian 09-8400431.

Sekian, harap maklum.

KEPUTUSAN TEMUDUGA PENGECUALIAN BAYARAN KOLEJ IJAZAH SESI SEPTEMBER 2017- JANUARI 2018

AISHAH ABDULLAH
05-Nov-2017

Dimaklumkan Senarai Keputusan Temuduga Pengecualian Bayaran Kolej Pelajar Ijazah Sesi September 2017- Januari 2018 adalah seperti berikut:-

BERJAYA

BIL

NAMA PELAJAR

NO. PELAJAR

1

AHMAD SYAKER IZZAT MAT HUSIN

2015143415

2

AMINAH 'ARIFAH KAMAROL ARIFFIN

2016650544

3

C.WAN ZURAIHA C.WAN ABU BAKAR

2017684094

4

MUHAMMAD FARIS AZRI AZMAN

2016577787

5

MUHAMMAD RAZIFUDDIN BUKHARI MAT RASID

2016577819

6

NADHRATUL NAZWA  MOHD NOOR

2015140391

7

NIHAYATUL ISTIANAH KHAIRUL ANUAR

2016693252

8

NUR AFIFAH BT HASSAN

2016668408

9

NUR AFIQAH BT RIDZUAN

2016629626

10

NUR DIYANAH RABIATULADAWIYAH

2017275324

11

NURUL FARHANIA BT C. MOHD ASRI

2016650524

12

NURUL NAJIHAH ABDUL KHADIR

2016328937

13

SITI NURHIDAYAH AHMAD SHAFII

2016716875

14

SITI ZULAIKA BINTI MOHD YUSOFF

2016693254

15

TUAN MUHAMAD HANIF HALIM

2016577105

16

WAN FAHIMAH BINTI WAN OMAR

2015322589

17

WAN NUR NAJIBAH BT WAN ADAM

2017690206

18

WAN NURALIN WAN MAT NASIR

2016718733

 

GAGAL

BIL

NAMA PELAJAR

NO. PELAJAR

1

AIDA BINTI ABD RAZAK

2016629388

2

AIN LIYANA BT JUSOH@ABD GHANI

2016630786

3

ANIS SOFIA SHAARI

2016341231

4

FATIN NUR SYAMIMI

2016629664

5

HASRIEDA BT AB RAHMAN

2016668414

6

MOHAMAD FITRI JAMIRI

2016629454

7

MOHAMAD HAKIMI B ABD GHANI

2016564687

8

MOHD AMIR YUSRI B ZORAE

2016693518

9

MUFIDA SYASNIM BT MOHD SAAD

2016668914

10

MUHAMAD IZZAT BIN IDRIS

2016523869

11

MUHAMMAD RAKIB BIN MOHD IDRIS

2016716893

12

MUHAMMAD SHAFIQ MHD. SUYID

2016340985

13

NOOR KAIEDA BT JUHARI

2016668874

14

NOORHAJAR BT ZAROMAN

2016629418

15

NOR ALEESA MD SHARIFF

2015143653

16

NOR ASYIKIN BT AZAMI

2016706691

17

NOR ATIRAH BT MOHD ROSLY

2016668586

18

NOR AZZAH MUNIRA MAT ALI

2016534743

19

NOR ELIZA FATEN BT AHAMAD NASURIDDIN

2016317649

20

NOR FARAH HANIM AMZAH

2016668746

21

NOR SYAHIDA IBREHIM

2016668462

22

NORHAZRINA BT IBRAHIM

2016650532

23

NUR FARTHIHA MOHAMAD

2015834176

24

NUR FATIN AMANIENA BT ZULKIFLEE

2015829532

25

NUR HAFIESHA BT CHE AB HALIM

2016629738

26

NUR HAZLENDA SAMAD

2016707073

27

NUR HAZMAWANI ANUAR

2016689644

28

NUR NADIAH BT MOHD IDZHAN

2016629324

29

NURHANISAH BT RAHIM

2016630808

30

NURIDAYU BINTI ABD RAHIM

2016668538

31

NURIZATI BT MOHD AMIN

2015100733

32

NURSYAFIQAH BT IBRAHIM

2016630648

33

NURUL AMIRAH BT AZIZAN

2015110451

34

NURUL FAIRUS BARIAH YAHYA

2015100671

35

SYARAT KELAYAKAN PERMOHONAN ELAUN BANTUAN MAKAN PELAJAR

AISHAH ABDULLAH
05-Nov-2017

Untuk makluman kepada semua resident UiTM Terengganu.

Adalah dimaklumkan bahawa Keputusan Mesyuarat Majlis Eksekutif Universiti (MEU) Bil. 33/2016: Cadangan Meminda Syarat Kelayakan Permohonan Elaun Bantuan Makan Pelajar Diploma, AC150 (Certified Accounting Tehnician-UK) dan Ijazah AP243 (Ijazah Sarjan Muda Sains (Kepujian) Senibina) dimana pelajar yang mendapat kemudahan pinjaman PTPTN, Penerima Derma Siswa, Tajaan dan Biasiswa untuk satu semester tidak layak mendapat kemudahan bantuan elaun makan ini.

Sila rujuk Fb Unit Pengurusan Kolej dan Non Resident